תסמונת תפס בכתף
 

מהי הבעיה הנפוצה שגורמת לכאב בכתף, הגבלה בתנועתיות, מהם גורמי הסיכון וכיצד ניתן לטפל בתסמונת? דורית היא פיזיותרפיסטית BPT, מטפלת ב- sport clinic, קליניקה לפיזיותרפיה, לשיקום וטיפול בפציעות ספורט.

 

בעיות בכתף נפוצות מאוד באוכלוסיה, כ-7%-34% סובלים מכאבים באחד האיברים הפעילים ביותר בגוף האדם. השכחיות גבוהה בעיקר בקרב נשים מעל גיל 45 ופחות בקרב צעירים. עם זאת, על פי הסטטיסטיקה, 19 מכל 1000 אנשים יסבלו מבעיות בכתף בשלב זה או אחר.

 

Neer, חוקר מוערך מהתחום,תיאר את התסמונת כהצרות של מרווח סאב-אקרומיאלי אשר עלול לגרום לשרירי הכתףללחוץ על רקמות רכות שעוברות מתחתיהם. אותו לחץ גורם כאב בכתף אשר מוחמר בהרמה קדמית שלה וברוטציה.

 

מכאניזמים שעלולים לגרום לתפס

 

1. תפס ראשוני נגרם כאשר גידי rotator cuff (ארבעת הגידים אשר שומרים על יציבות הכתף), הגיד של Long Head of Biceps, קפסולת מפרק הכתף ו/או בורסה סאב אקרומיאלית נצבטים בין ראש הזרוע ואקרומיון קדמי. תפס ראשוני עלול להגרם מגורמים פנימיים כגון: חולשת rotator cuff, דלקת כרונית של rotator cuff או בורסה סאב אקרומיאלית,ניוון גידי rotator cuffוהדיקות של קפסולה אחורית בכתף. כל אלו מובילים לתזוזה אבנורמלית קדימה/למעלה של ראש הזרוע בעת תנועת הכתף.

 

בנוסף, תפס ראשוני עלול להיגרם גם מגורמים חיצוניים כגון: דיספונקציה תנוחתית, אנטומיה אבנורמלית של אקרומיון, כולל ניוון או אוסטאופיט. אלו עלולים ללחוץ על מבנים במרווח סאב-אקרומיאלי בעקבות הצרת המרווח והפעלת לחץ מכאני על גידי rotator cuff.

 

2. תפס שניוני/תפקודי נגרם מהצרה יחסית של מרווח סאב-אקרומיאלי עקב חוסר יציבות בכתף או קינמטיקה לקויה במפרק שכמה-בית חזה (Scapulo-thoracic joint). הבעיה מתרחשת כאשר יש צביטה של גידי rotator cuff בקצה עליון אחורי של הגלנויד (שקע שבו נמצא ראש הזרוע) בסוף טווח הרחקה+סיבוב חיצוני בכתף. בנוסף חולשת מייצבי שכמה, הגבלת תנועתיות באזור טורקליוהדיקות של שרירי החזה (Pectoralis Minor) עלולים לגרום לשינוי במנח השכמה ועלולים להוביל לתפס.

 

גורם סיכון להתפתחות תפס בכתף

 

אז כיצד ניתן להימנע מתפס בכתף? או אם תרצו, איך זה קורה? ובכן, הרמה של הזרוע בגובה של 60 מעלות או מעל בתדירות גבוהה או למשך זמן רב במהלך פעולות תעסוקתיות יום יומיות, נחשבת כגורם סיכון לכאבי כתף לא ספציפיים או דלקת בגידי הכתף.

 

במחקרים רבים נמצא שהפחתה ברוטציה עליונה של השכמה מגבירה: אלבציה, סיבוב פנימי ו- tiltקדמי של השכמה בעת הרמת כתף. בנוסף, שינוי במנח השכמה בעת הרמת הכתף מוביל לירידה ביכולת הפעולה של שרירי rotator cuff.מצב זה מתרחש על רקע שינוי בפעילות השרירים, הדיקות שרירית וחוסר איזון שרירי. 

 

כל אלו לא מאפשרים מרווח מתאים בין ראש הזרוע לאקרומיון כאשר הזרוע מורמת ולכן מצרים את המרווח הסאבאקרומיאלי ומובילים לסינדרום תפס (impingement syndrome), או שעלולים לגרום להעדר זרימת דם נחוצה כדי לגרום לריפוי רקמות מגורות.

 

שיקום בתסמונת impingement

 

במחקרים רבים ישנה הסכמה שעיקר הטיפול בתסמונת הוא פיזיותרפי. בקרב הפציינטים הטיפול נחשב למוצלח ביותר, מכיוון שלרוב אינם נזקקים להתערבות נוספת בסיומו. 

 

השלבים בטיפול כוללים:

 

1. בשלב הראשוני יש לשלוט בכאב ולהפחית דלקת.

2. בהמשך יש לבצע תרגילים רפואיים שמתמקדים בחיזוק rotator cuffושרירי מייצבי שכמה, מתיחות להפחתת הדיקות של הקפסולה, טכניקות של קניזיו-תרפיה לשכמה וחינוך מטופל ליציבה נכונה. כמו כן בשלב מתקדם יש לשלב בטיפולים אימונים פרופריוספטיביים. במחקרים נמצא שאבנורמליות בשרשרת תנועתית של השכמה והכתף עלולה להשפיע על impingementבכתף ולכן יש לקחת זאת בחשבון.

3. במחקרים נמצא ששילוב של מוביליזציות מפרקיות לטיפול ב- impingement בכתף ביחד עם תרגילים רפואיים נמצאו ביעילות גבוהה יותר ביחס לתרגילים רפואיים בלבד.

4. שיטת מליגן (Mulligan concept) נועדה להפחתת כאב מהמפרק בשלב מיידי ובשלב מתמשך ומשפרת תנועתיות במפרק הכתף.

 

 

© 2014 by Sport Clinic. 

לקביעת תור, התקשרו: 

077-4421997 ישיר

 054-7527799 נייד
ספורט קליניק |
info@sportclinic.co.il

*זכאות להחזר כספי לבעלי ביטוח בריאות בחברות הפרטיות וקופ"ח כללית*