כתף קפואה - Frozen shoulder

כתף קפואה היא תופעה שכיחה אשר פוגעת ב-2%-5% מהאוכלוסיה ונפוצה  יותר בקרב נשים.

לרוב מופיעה התופעה בעשור החמישי-השישי לחיים.

היד הדומיננטית נמצאת בסיכון גבוה יותר  להיפגע מאשר היד שאינה דומיננטית.

כאשר אדם לוקה בכתף הקפואה, הסיכון שילקה בכך גם בכתף השנייה בתוך 5 שנים, הינו 6%-17%. לרוב הפתולוגיה לא חוזרת שוב באותה הכתף.

הגורמים בבסיסה של תופעת הכתף הקפואה קשורים, כנראה, בהתרחשותו של תהליך פיברוטי אשר גורם להדבקויות בקפסולה של הכתף וכתוצאה מכך לירידה בגמישות ולהגבלה בתנועות הכתף.

ישנם שלושה מופעים עיקריים של כתף קפואה:

1. Frozen shoulder ראשוני, הנגרם אידיופטית (ללא סיבה ידועה).

2. Frozen shoulder שניוני, הנגרם מטראומה לכתף.

3. Frozen shoulder סיסטמי, הנגרם עקב מחלות כגון: סוכרת, בעיות בבלוטת התריס ועוד.

ההתנהגות של הבעיה משתנה לאורך הזמן ומחולקת ל-3-4 שלבים: תחילה כאבים בכתף בפעילות ומנוחה וירידה

הדרגתית של טווחי תנועה. לאחר מכן ישנה נוקשות ואיבוד חמור של טווחי תנועה ולבסוף שיפור הדרגתי מחודש של טווחי תנועה.

התלונות יהיו לרוב:

1. כאב כתף חמור ואיבוד טווחים אקטיביים ופאסיביים בכל הכיוונים

2. קושי בשינה על הכתף הכאובה

3. ירידה במסת שריר (אטרופיה) של שרירי הכתף, אשר מובילה בסוף לשינוי בתבנית תנועה תקינה בכתף.

האבחנה נעשית קלינית ואילו רדיולוגיה מתבצעת רק לשלילת בעיות אחרות.

הטיפול המועדף הינו טיפול שמרני פיזיותרפי אינטנסיבי שמטרתו לשמור על טווחי תנועה ולמנוע ירידה משמעותית וקבועה בטווחי התנועה בכתף ובחגורת הכתפיים. הטיפול חשוב ביותר גם למניעת אימוץ תבניות תנועה לקויות שעלולות בעתיד לפגוע במפרקים קרובים ובמיוחד בחוליות הצוואר.

לפי מחקרים נטילת סטרואידים יעילה להפחתת כאב לטווח של לא יותר מ-6 שבועות. כנ"ל לגבי הזרקת סטרואידים למפרק. כאשר מזריקים סטרואידים יש לקבל לא יותר מ-3 זריקות עקב חשש לפרוק סחוס במפרק. גם כשניתן טיפול סטרואידי יש להתייחס אליו כטיפול המאפשר חלון הזדמנויות נאות לביצוע פיזיוטרפיה ולא כמהות הטיפול עצמו.

טיפול ניתוחי יתבצע רק במידה וטיפול שמרני במשך 12 שבועות נכשל והסימפטומים מגבילים מאוד.