כאבי גב תחתון לא ספציפיים - Non specific low back pain

 

כאב גב תחתון (Low back pain) הינו כאב, מתח שרירי, או נוקשות, הממוקמים מתחת לקשת הצלעות ומעל קפלי הישבן התחתונים, עם או ללא כאב ברגל (sciatica).

הסימפטומים הבולטים ביותר הינם: כאב וליקוי תפקודי.

 

יש להבדיל בין כאב גב תחתון ספציפי, לעומת כאב גב תחתון לא ספציפי:

כאב גב תחתון ספציפי 

הכוונה לסמפטומים שנגרמים ע"י מכניזם פתופיזיולוגי ספציפי (מהווים כ- 10% מכאבי הגב התחתון). יש לחשוד בכאב זה כאשר מתעוררים "דגלים אדומים" למשל: הקרנות לרגליים, תחושת הרדמות, כאב ברגל אחת, הרמת רגל ישרה (SLR) אשר מגבירה כאב, בעיה נוירולוגית מקומית עקב לחץ על שורש עצב.

כאב גב תחתון לא ספציפי

הכוונה שהגורם לכאב אינו ידוע. כלומר במידה ותתבצע הדמיה, לא ימצא גורם שיסביר את הכאב (מהווים כ-90% מכאבי הגב התחתון).

רק במקרים של כאבי גב תחתון שישנו גורם ספציפי ישנה הנחיה ברורה לשלוח להדמיה לברור מקור הכאב.

 

משך כאבי הגב, נותן מדד לאקוטיות הבעיה. כאב גב שנמשך פחות מ-6 שבועות נחשב לכאב אקוטי (לרוב הכאב הראשוני נפתר תוך 2-4 שבועות), כאב שנמשך 6 שבועות עד 3 חודשים נחשב סאב-אקוטי ואילו כאב שנמשך מעל 3 חודשים נחשב כאב כרוני.

מתי גובר הסיכון לפתח כאב גב תחתון כרוני? כאשר עוצמת כאב התחלתית גבוהה מהממוצע, משך הסימפטומים ארוך מהרגיל, חוסר שליטה על הכאב בשלב האקוטי וכאשר יש אפיזודות רבות של כאבי גב בעבר, הסיכון להתפתחות כאב כרוני עולה.

 

חזרה של כאב גב תחתון, בשנה הראשונה לאחר הופעת הכאב הראשוני, נפוצה בכ-50%-86% מהמקרים. 

הסיבה להישנות הכאב נובעת מליקוי בשליטה נוירומסקולרית מקומית באזור בין-חולייתי בגב התחתון (אזור לומברי).

מחקרים מראים שישנו קשר בין כאב ושינויים בשליטה מוטרית. כאשר מתעורר כאב, התגובה הראשונית של הגוף הינה להמנע מהפעלת האזור הכאוב. בטווח הארוך, מצב זה יחמיר את הסימפטומים באמצעות שינוי דפוסי פעולה של מערכת העצבים המרכזית והפריפרית (סנסיתיזציה מרכזית ופריפרית) ויגרום לדגמי תנועה לא רצויים.

 

ישנו דגש רב לשריר עמוק בגב התחתון, מולטיפידוס לומברי (Lumbar Multifidus) כמייצב עמוד שדרה ראשי, בגלל חיבורו לחוליות. ליקוי בתפקוד שריר זה, מתחיל כמה שבועות לאחר האפיזודה האקוטית של כאב הגב האקוטי. כתוצאה מליקוי בתפקודו, עלולה להיווצר חוסר יציבות באזור הלומברי, אשר עשויה להוביל לפציעה נוספת בגב התחתון. לכן ישנו דגש רב כחלק משיקום גב תחתון, ללמד הפעלה נכונה של שריר זה. כמו כן חשוב תזמון פעולתו בפעולות יום יום, והפעלה בו זמנית (קו-אקטיבציה) שלו עם שריר בטני עמוק, הרחב בטני (Transverse Abdominis), באופן המקדים ביצוע פעולות יום יומיות תפקודיות. 

 

הטיפולים שנמצאו, באופן עקבי במחקרים, כיעילים לשיפור תפקודי לטווח קצר על רקע של כאבי גב תחתון הינם: תרופות אנטי דלקתיות (NSAIDS), תוכניות חינוכיות לשימוש נכון בגב (back schools), טכניקות טיפול ברקמה רכה לשחרור השרירים התפוסים, הידרותרפיה ותרגילים אשר מתמקדים בהפעלה נכונה של הרחב בטני ומולטיפידוס לומברי.

 

© 2014 by Sport Clinic. 

לקביעת תור, התקשרו: 

077-4421997 ישיר

 054-7527799 נייד
ספורט קליניק |
info@sportclinic.co.il

*זכאות להחזר כספי לבעלי ביטוח בריאות בחברות הפרטיות וקופ"ח כללית*