טיפול בגלי הלם

הטיפול בגלי הלם נפוץ בשנים האחרונות לטיפול בפתולוגיות שונות, כגון:  plantar fasciitis,

tennis elbow ,rotator cuff calcific tendonitis ועוד.

מטרת הטיפול הינה ליצור מיקרוטראומה לגיד או לרקמה, על מנת לאפשר ריפוי טוב יותר.

כמו כן, הטיפול בגלי הלם נועד להשלים טיפול פיזיותרפי הכולל: מתיחות, חיזוק אקצנטרי, טייפינג, אולטרה-סאונד, deep friction massage, טיפול מנואלי ועוד.

מחקרים שונים בדקו את יעילות הטיפול בגלי הלם בפתולוגיות שונות:

(Jan D. Rompe et al (2003, בדקו יישום extracorporeal shock waves באנרגיה נמוכה לעומת פלסבו בהקלת כאב של plantar fasciitis בקרב אצנים שסובלים מכאב למעלה מ-12 חודשים. לאחר 6 חודשים נמצאה הפחתה משמעותית יותר בקבוצת הניסוי (60%) בהשוואה לקבוצת הפלסבו (27%) בכאב סובייקטיבי לאחר הליכת בוקר (הפחתה של יותר מ-50% בעוצמת הכאב לפי סולם VAS). אותו מדד לאחר 12 חודשים דורג בקבוצת הניסוי 75% ובקבוצת הפלסבו 35%.

(LudgerGerdesmeyer, MD et al (2003, השוו יעילות של extracorporeal shock waves בפציינטים הסובלים מ-Calcific tendonitis סימפטומטי כרוני בגיד סופרה ספינטוס.

הם חולקו ל-3 קבוצות כשבכל קבוצה 48 משתתפים:

קבוצה אחת- טופלה באנרגיה נמוכה של גלי הלם.

קבוצה שניה- אנרגיה גבוהה של גלי הלם.

קבוצה שלישית- קבוצת פלסבו.

בנוסף שלושת הקבוצות קיבלו 10 מפגשים של טיפולי פיזיותרפיה.

תוצאות:

1. שינוי בממוצע (Constant Murley Scale (CMS - לאחר 6 חודשים הניקוד היה גבוה משמעותית ב-2 הקבוצות של גלי ההלם בהשוואה לפלסבו (קבוצת גלי ההלם באנרגיה גבוהה היתה בעלת ניקוד גבוה יותר) וכן בבדיקה לאחר 3 ו-12 חודשים, הניקוד היה מקביל לניקוד של 6 חודשים.

2. VAS לדרוג כאב - היה משמעותית נמוך יותר בקבוצת גלי הלם באנרגיה הגבוהה בהשוואה לאנרגיה הנמוכה לאחר 6 חודשים, אך שתי הקבוצות דיווחו על פחות כאב בהשוואה לפלסבו.

3. היעלמות משקע הסידן שנמצא בגיד נצפתה לאחר 6 חודשים ב-60% מהמטופלים שקיבלו גלי הלם באנרגיה גבוהה, ב-21% מהמטופלים שקיבלו גלי הלם באנרגיה נמוכה ו-11% מקבוצת הפלסבו.

(Jan D. Rompe MD, et al (2004, בדקו יעילות גלי הלם בדרגה נמוכה לעומת טיפול פלסבו על שחקני טניס חובבנים הסובלים מ- tennis elbow כרוני (לפחות שנה).

תוצאות:

1. הפחתת כאב ב- VAS בעת התנגדות לישור שורש כף יד, לאחר 3 ו-12 חודשי טיפול הייתה משמעותית בשתי הקבוצות, אך הקבוצה שקיבלה גלי הלם הייתה בעלת שיפור בולט יותר.

2. בקבוצת הניסוי יותר מטופלים השיגו הפחתה של 50% ב-VAS של כאב לעומת קבוצת הפלסבו.

3. Roles and Maudsley Score – בקבוצת הניסוי לאחר 3 חודשים 58% קיבלו ציון מעולה/טוב לעומת 33% מקבוצת הפלסבו וכעבור 12 חודשים 63% מקבוצת הניסוי ו-43% מקבוצת הפלסבו.

4. Upper Extremity Function Scale - בקבוצת הניסוי היה שיפור גדול משמעותית לאחר 3 חודשים ושיפור קטן יותר כעבור 12 חודשים ואילו בקבוצת הפלסבו נמצא שיפור קטן כעבור 3 ו-12 חודשים.

5. כוח אחיזה השתפר ב-2 הקבוצות ללא הבדל ביניהן.

6. שביעות רצון מהטיפול - לאחר 3 חודשים 65% מקבוצת הניסוי ו-35% מקבוצת הפלסבו דיווחו על שביעות רצון מהטיפול ועל כך שיכלו לשוב לשחק טניס כבעבר. לאחר 12 חודשים בקבוצת הניסוי הדיווח על כך עמד על 71% ואילו בקבוצת הפלסבו 55%.

בסיכומו של דבר, שלושת המחקרים מראים על יעילות טיפול בגלי הלם, כעבור 3, 6 ו-12 חודשים, בהקשר של הפחתת כאב וחזרה לפעילות ספורטיבית.

חשוב לזכור שגלי הלם הינו טיפול משלים לפיזיותרפיה ואינו נחשב לטיפול יחיד בפתולוגיות השונות.