כאבים בגידים, אבחון וזיהוי

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

בעיות בגידים, בעיקר בגיד האכילס בעקב ובגיד הפיקה בברך שכיחות בקרב ספורטאים מקצוענים וחובבים כאחד. בעבר נהוג היה לחשוב כי מקור הכאב היא דלקת והבעיה אובחנה כדלקת גיד ("טנדיניטיס"). ...

בשנים האחרונות, נערכו מחקרים ובדיקות שהעלו כי ברובם המכריע של כאבי גידים לא היה תהליך דלקתי משמעותי בגיד עצמו או סביבו. עובדה זו גרמה לשינוי מחשבתי ולשימוש במונח טנדינופטי, המתאר מצב בו ישנם תהלכים ניווניים או שחיקתיים של הגיד, שאינם בהכרח מלווים בדלקת.
בעיות הגידים מציבות אתגר טיפולי לא פשוט. למרות שבעיות אלו אינן מהוות חלק גדול מסך כל פגיעות הספורט, אחד המאפיינים הבולטים שלהם הוא אחוז הארעות חוזר גבוה. מה שמעיד על קושי בהתגברות עליהם.
על פי הגישות העדכניות, יש צורך לסווג את בעיות הגידים לשניים: כאב גידי תגובתי, המאפיין יותר שחקנים פעילים וצעירים. כאב הגיד התגובתי הוא כאב המופיע בגיד לאחר אימון או אימונים עצימים, בד"כ בתקופת קדם העונה (pre season).
התלונה האופיינית תהיה כאב שנמשך מסר ימים עם נפיחות קלה ורגישות מקומית. הטיפול במצב כזה יהיה מנוחה זמנית ויחסית מאימונים, טיפול פיזיוטרפי מקומי שכולל אולטראסאונד, קירור, אלקטרותרפיה, טכניקות מנואליות כמו עיסוי ומוביליזציות, ומתן נוגדי כאב.

סוג אחר של כאב בגיד, הוא הכאב ממקור ניוון של הגיד. זהו כאב הנמשך זמן רב (לעיתים מספר שבועות ואף יותר), מלווה בהתעבות של הגיד, רגישות וכאב. בעיה זו מאפיינת, על פי רב, אוכלוסיית ספורטאים בגיל מבוגר יותר (40-50). בסוג זה של בעיה, הגיד עצמו עובר שינוי מבני, המשפיע על יכולתיו ותפקודו, ומגדיל, לעיתים באופן משמעותי, את הסיכון לקרע (שלב זה גם פחות בא לידי ביטוי בכאב)
מועדון הכדורגל של ברצלונה גיבשו גישה טיפולית סדורה לבעיות גידים. התוכנית נמשכת כ 12 שבועות וכוללת מגוון רחב של טיפולים ותרגילי שיקום:

במצב האקוטי
לפני התחלה בתוכנית תרגול אקצנטרי (עבודה של הגיד-שריר תוך כדי הארכה של השריר) יש להכין את הגיד לפעולה תקינה וזאת נעשה על ידי:
רכיבה על אופניים, עיסויים עמוקים ולרוחב השריר, עיסוי של כפות הרגליים ושל שרירי הסובך, מויבליזציות של מפרקי הקרסול וכף הרגל.
כאשר מעורב תהליך דלקתי של המבנים סביב הגיד יש גם לטפל במודולציות אנטי דלקתיות עד להפחתה בתהליכים הדלקתיים.
לאחר מספר ימים של הכנה כזו ניתן להתחיל בתוכנית התרגול האקצנטרי שתכלול 12 שבועות של תרגול, פעמיים ביום, 7 פעמים בשבוע (על תוכניות לתרגול אקצנטרי לגידי הפיקה והאכילס ייכתב במאמר נפרד)
לאחר 12 שבועות של תרגול, יחזור הספורטאי ליכולתיו לפני הפציעה, ללא כאב ומגבלה.
בנוסף לתרגול ממליצים לשלב את הטיפולים הבאים:
ריצה על מכשיר אנטיגרביטציה (מכשיר ריצה המאפשר ריצה ללא משקל גוף מלא) או ריצה במים
שימוש במכשיר זרמים, אלקטרותרפיה, לאחר כל ביצוע של תרגול אקצנטרי
קירור המקום 3-4 פעמים ביום

כאשר הבעיה כרונית יותר ממליצים בברצלונה להוסיף לטיפולים שהוזכרו ולתרגול האקצנטרי גם טיפול בגלי הלם וב vibration plate
ניתוח נשקל אם לאחר 6 חודשים של טיפול שמרני לא חל שיפור, או קודם לכן אם הסימפטומים החמירו. הניתוח יהיה בדרך כלל בגישה ארתרוסקופית וילווה לאחר מכן בהליך שיקומי מסודר.

ההחלטה לגבי חזרתו של הכדורגלן לפעילות תהיה מבוססת על הנקודות הבאות:
ניקוד גבוה מ - 80בשאלון VISA-A (שאלון תפקוד וכאב)
(http://www.physio-pedia.com/VISA-A_scale)
ירידה של לפחות חצי במדד הכאב VAS
כוח שריר טוב (נמדד ביחס לרגל השנייה)
בדיקות קליניות ותפקודיות (כגון מבחני ניתור) תקינות
בדיקות הדמיה (אם מבוצעות) המדגימות העלמות או הפחתה של כלי הדם החדשים, שהופיעו עם תהליך הכאב, סביב הגיד הפגוע
השלמה של 5 אימונים מלאים וטובים עם הקבוצה, ללא כאב או סימפטומים אחרים.

 

 

 

© 2014 by Sport Clinic. 

לקביעת תור, התקשרו: 

077-4421997 ישיר

 054-7527799 נייד
ספורט קליניק |
info@sportclinic.co.il

*זכאות להחזר כספי לבעלי ביטוח בריאות בחברות הפרטיות וקופ"ח כללית*