מי צריך מסאז'

אנו שומעים רבות על היתרונות הטמונים בעיסוי הספורט; התאוששות מהירה יותר, שיפור ביצועים, ומניעת עייפות ופציעות הם רק כמה מהיתרונות המשויכים באופן מסורתי לעיסוי

במאמר קצר זה נבחן, האם המלצות אלו, המשבחות את העיסוי והשפעתו החיובית, אכן נתמכות בעדויות מן המחקר העדכני

Kenneth ועמיתיו בחנו את ההשפעה של העיסוי על כאבי שרירים המופיעים לאחר מאמץ (delayed onset muscle sorness). החוקרים בחנו את ההשפעה של העיסוי במדדים של כאב או חוסר נעימות (במדד modified VAS), מדדים של טווח תנועה, ומדד של רמת תגובה לכאב (ללחץ).

תוצאות המחקר הראו כי הייתה הפחתה משמעותית סטטיסטית בכאב השרירי ועליה בסף התגובה ללחץ על השריר בעקבות העיסוי בהשוואה לקבוצת הביקורת. לא נמצא שיפור בטווח התנועה בעקבות העיסוי

אחת הבעיות העיקריות שספורטאים מקצועיים העוסקים בענפים אירוביים כמרתון, רכיבת אופניים, וטריאתלון, נתקלים בה היא תופעת ה DOMS או ה delayed-onset muscle soreness. ה DOMS היא תופעה בה חווה הספורטאי כאבים עזים בשריר או בקבוצת שרירים לאחר אימון עצים או חזק במיוחד.
הרגישות מתפתחת יום עד שלושה ימים לאחר פעילות גופנית מאומצת. בד"כ מקורה בפעילות אקצנטרית (הפקת כוח תוך כדי התארכות של השריר).מרבית הנזק ממוקם בהפרעה רנדומלית ב-Z LINES.
 בזמן הרגישות השריר חלש יותר ובעל טווח תנועה מוגבל. הכאב נעלם לאחר מס' ימים והשריר חוזר לתפקודו הרגיל. דלקת מקומית היא שגורמת לאי הנוחות בשלב הראשוני ולריפוי שבא בעקבותיה

מחקר שנערך בקרב רצי טריאתלון ע"י Nunes ועמיתיו והתפרסם ב 2016 בחן את ההשפעה של עיסוי שריר הארבע ראשי על תחושת הכאב והעייפות לאחר תחרות. מסקנות המחקר היו כי בהשוואה לקבוצת ביקרות שלא קיבלה עיסוי, היה שיפור משמעותי בתחושת הכאב והעייפות בקרב קבוצת ההתערבות.

למסקנות אלו של המחקר משמעות בענפי ספורט בהם התחרויות הן מתמשכות ונמשכות בימים עוקבים או קרובים כמו מרוצי אופניים דוגמת הטור דה פראנס, תחרויות טניס, או טורנירים מרובי משחקים.

מחקרם של Lorenzo ועמיתיו משנת 2015, שנערך בקרב 221 רצי אולטרא מרתון, בחן את השפעת העיסוי במדדים של כאב כפי שנחווה ודווח ע"י הספורטאים. המחקר הראה כי העיסוי הפחית בצורה ניכרת ובעלת משמעות סטטיסטית את תחושת הכאב השרירי בקרב קבוצת ההתערבות

מחקר סקירה שבחן מחקרים רבים בנושא השפעת העיסוי על ההתאוששות, ושפורסם ב Sports Medicine ב 2016, הגיע למסקנה כי לעיסוי השפעה קצרת טווח יחסית, והוא יעיל יותר בקרב מתאמנים חדשים ביחס למתאמנים ותיקים יותר.

לסיכום; חשוב לזכור כי בכל מחקרים לא נבדקה בצורה ספציפית השפעת העיסוי על הביצועים ו/או על היכולת האתלטית, כמו שלא נבחנה תרומתו במניעת פציעות.

עד שיערכו מחקרים נוספים, שיוסיפו לידעותינו בנוגע לתועלת שבעיסוי, נתייחס לעיסוי כאל עוד כלי המשמש את הספורטאי בתחזוקת גופו, זאת בנוסף לאימון המאוזן, למנוחה, לתזונה המתאימה ולעוד אמצעים שמטרתם להעצים את יכולתיו של הספורטאי ובו בזמן למנוע פציעות מיותרות

 
 
 
 
 
 
 

 

 

© 2014 by Sport Clinic. 

לקביעת תור, התקשרו: 

077-4421997 ישיר

 054-7527799 נייד
ספורט קליניק |
info@sportclinic.co.il

*זכאות להחזר כספי לבעלי ביטוח בריאות בחברות הפרטיות וקופ"ח כללית*