כפות הידיים נרדמות? מה עושים כשהעצב נלחץ? – תסמונת התעלה הקרפלית בכף היד

תסמונת התעלה הקרפלית היא בעיה שכיחה המאופיינת בכאבים, הפרעות תחושה, ולעיתים גם חולשה והרדמויות בכף היד. אצבעות כף היד המעורבות, בד"כ, הן; האגודל, האצבע המורה, והאצבע השלישית....

4 מתוך כל 100 אנשים יסבלו מהתופעה, בדרגת חומרה כזו או אחרת, במהלך חייהם.

הגורם לתסמונת היא העובדה כי העצב המדיאני העובר בבסיס כף היד, נלחץ ע"י רקמות חיבור ורצועות. המרווח בתעלה הקרפלית אינו גדול מלכתחילה, והצטמצמותו, מסיבות שונות, היא הגורמת להופעת התסמינים.

הסיבות להתפתחות הבעיה הן: גנטיקה (סיפור משפחתי), הריון (50% מהנשים בהריון יפתחו CTS), בעיות רפואיות ברקע כגון סוכרת או דלקת פרקים, פציעה בשורש כף היד, ועבודה חוזרנית ומאומצת דוגמת הקלדה על מחשב.

הטיפולים שהוצעו לטיפול בתסמונת כללו שימוש בסדים, תרופות אנטי דלקתיות, פיזיותרפיה וגלי הלם, הזרקת סטרואידים, ובמקרים בהם נכשל הטיפול השמרני גם ניתוח שמטרתו היא לשחרר את העצב.

במחקר שבוצע לאחרונה על 36 משתתפים הסובלים מתסמונת התעלה הקרפלית, נבדק השפעת הטיפול בגלי הלם מול טיפול בהזרקת סטרואידים.

36 המטופלים חולקו לשתי קבוצות. אחת טופלה בעזרת גלי הלם, והקבוצה השנייה טופלה בזריקת סטרואידים מקומית.

הצלחת הטיפול נמדדה ע"י בדיקת מהירות הולכה עצבית, מדד כאב מקובל ותקף (VAS), ושאלון דיווח עצמי הנוגע לתפקוד וכאב.

בשתי הקבוצות חל שיפור משמעותי בסימפטומים לאחר הטיפול.

מסקנות המחקר הן כי הטיפול בגלי הלם הנו טיפול יעיל ואפקטיבי בתסמונת התעלה הקרפלית. בנוסף הטיפול בגלי הלם, בניגוד לטיפול בזריקת הסטרואידים, הנו טיפול בטוח יותר בהיותו בלתי פולשני, וללא ההשפעות הלא רצויות של הסטרואידים.