אימון שרירי ליבה

רבים משתמשים במונח של חיזוק שרירי ליבה.
בפילאטיס, ביוגה וגם ב TRX ובאימונים אחרים, מודגשת החשיבות של העבודה על המערכת המייצבת. אך מהי בעצם המערכת הזו?, מה חשיבותה ומה דרך פעולתה?,קיימת חוסר הסכמה לגבי ההגדרה מהם ה-core stability וה-core strength. אפילו קיים ויכוח מה כלול אנטומית בהגדרתם, כלומר אילו מערכות שרירים נכללות במערכת הזו. כל זאת למרות שתהליך הפעולה ומשמעותה ברורים וידועים.
 
 core stability עפ"י הגדרתו של Panjabi, נובעת מהאינטגרציה של מבנהו הפסיבי של עמוד השדרה (רצועות, מבנה גרמי, קפסולה), הדינאמיות של שרירי הגב, ומערכת השליטה העצבית. כששלושת המערכות משולבות יחד הן משמרות את תנועת עמוד השדרה בתוך ה"אזור הבטוח" ומאפשרות את התנועות הנדרשות לתפקודי היום יום. מקובל להניח שיש חשיבות רבה ב Core stability & strength לתפקוד אופטימלי של הגוף בפעולות יומיומיות ובפעולות ספורט כאחד.
 
ההנחה היא שבתחום הספורט והאתלטיקה, שיפור ב Core stability & strength יוביל גם לשיפור ביצועים וימנע פציעות. המודל שהציע Bergmark חילק את מערכות השרירים השולטות בגו לכאלו שהן גלובליות וכאלו שהן מקומיות. השרירים הגלובליים הם אלו שמחוברים לאגן או לירך, משפיעים על האוריינטציה של עמוד השדרה, ושולטים בכוחות חיצוניים המופעלים על עמוד השדרה. השרירים המקומיים הם אלו היוצאים ומתחברים בתוך עמוד השדרה עצמו, והם אלו השולטים על היציבות הסגמנטלית. כל אחד מהמערכות שולטת בתנועה ומייצרת תנועה אך בעלת תפקיד שונה.עפ"י Comerford בתחילת כל תוכנית לחיזוק core יש להביא את האתלט או המטופל למצב של מודעות לקיומם של דפוסים מוטוריים, וליכולת לכיווץ מבודד של שרירים (לצורך כך ניתן להשתמש ברמזים מילוליים או במכשיר ביופידבק). מהשלב הבסיסי והראשוני הזה ניתן להתקדם למנחים פונקציונאליים.
 
באימון ה core ננוע בטווח שהוא בין הפעלה מבודדת של שרירי הבטן העמוקים (TA לדוגמא) ועד להרמת משקלות חופשיות על משטחים לא יציבים. מאחר והפעילות האתלטית דורשת הפעלה של שרירים מייצבים רבים ושונים, ובאופן שונה (אורך, עוצמת כיווץ...) יש לתרגל את השרירים בפעולות שונות ומגוונות, שיאתגרו את השרירים בטווחים ובמישורים שונים (סגיטלי, קורונלי והוריזנטלי). כאשר מערכת השרירים המייצבים חלשה והמערכת הגלובלית חזקה, כלומר כשאין פרופורציה בין המערכות, עשויים הכוחות המופעלים ע"י המערכת הגלובלית להיות חזקים מדי לשליטה ע"י המערכת המייצבת, וכך להוביל לסיכון מוגבר לפציעות
 

 

 

© 2014 by Sport Clinic. 

לקביעת תור, התקשרו: 

077-4421997 ישיר

 054-7527799 נייד
ספורט קליניק |
info@sportclinic.co.il

*זכאות להחזר כספי לבעלי ביטוח בריאות בחברות הפרטיות וקופ"ח כללית*