דיקור לדורבן? מהו דיקור יבש וכיצד הוא יכול לעזור לרפא כאבים בעקב כף הרגל?

דיקור יבש הולך וצובר תאוצה ככלי טיפולי בעל יכולת מרשימה בטיפול בבעיות שריר ושלד. הדיקור היבש הוכח מחקרית כמסייע בטיפול בכאבי כתפיים כרוניים, כאבי קדמת הברך, וכאבי צוואר ממנגנון של "צליפת שוט". הדיקור היבש מבוסס על מיפוי וזיהוי של נקודות טריגר, נקודות בתוך השריר או רקמת החיבור. מישוש או לחיצה על נקודות הטריגר יעורר רגישות או כאב, עשוי לגרום להופעת כאב קורן לאזורים אחרים (כמו נקודה בצוואר אשר מגע יעורר כאב ראש), ולהופעה של תופעות אוטונומיות והפרעות בתפקוד השרירים.

כאבים בעקב כף הרגל, היא תופעה שכיחה ומטרידה. כ 7% מסך האוכלוסיה יסבלו מבעיה זו במהלך שנה אחת, ובקרב אוכלוסיית הרצים זו אחת הבעיות השכיחות ביותר (8% מסך כל פציעות הריצה). הסיבות לבעיה זו אינן ברורות לגמרי, אך נמצא קשר בין מספר גורמים לנטייה לפתח את הבעיה: עודף משקל, קיצור או חוסר גמישות של שרירי הסובך, ועמידה ממושכת. הכאב מאופיין מאד ברגישות רבה בצעדים הראשונים בבוקר, כאבים המלווים כל דריכה על עקב הרגל.

מחקר חדש בחן את יכולת ההשפעה של דיקור יבש בפתרון בעיות של כאבים בעקב הרגל (דורבן). המחקר בדק 79 נחקרים שסבלו מכאבים בעקב כף הרגל ושהתאימו למחקר. הנחקרים חולקו לשתי קבוצות באופן אקראי קבוצה אחת טופלה בדיקור יבש, וקבוצה שניה טופלה בפלצבו (חיקוי של הטיפול, ללא הטיפול עצמו). הדיקור ניתן לשרירי כף הרגל הפנימיים. ניתן טיפול פעם אחת בשבוע למשך 6 שבועות. מדדי התוצאה היו רמת הכאב בצעד הראשון בבוקר, ומדד הכאב הכללי בכף הרגל. נוהל מעקב רציף אחר הנבדקים, במשך 12 שבועות לאחר הטיפול.

התוצאות היו מרשימות: תוצאות המדדים הראו שהקבוצה שקיבלה את הטיפול בדיקור היבש השתפרה באופן חד משמעי ובעל משמעות סטטיסטית, באופן ניכר במדדי הכאב והמגבלה לעומת קבוצת הביקורת.

ממחקר זה, וממחקרים עדכניים איכותיים נוספים ניתן להסיק כי דיקור יבש הוא כלי מוכח מחקרית ובעל ערך רב לטיפול בבעיות אורתופדיות שונות. הדיקור היבש יכול להיות טיפול בפני עצמו, או חלק מכלל הטיפול השיקומי/פיזיותרפי כפי שמתבצע בקליניקה שלנו.

הדיקור בספורט קליניק מבוצע ע"י הפיזיוטרפיסיטים המוסמכים דורון גבריאלוב ושניר קוניק B.PT. שניהם בעלי הסמכה ונסיון בטיפול בדיקור יבש.